|
||||||||
|
“Overkant” is de negen nummers tellende debuutplaat van zanger en songschrijver Fred Verhaegen uit Temse in het Oost-Vlaamse Waasland die onder het pseudoniem ‘Kaai Man’ dit album en zijn solocarrière wil lanceren. Zijn naam is bij muziekkenners nochtans niet echt nieuw want hij was al jaren geleden de centrale figuur bij de blues en mambo mixende formatie ‘Mambo Chillum’ die hun titelloze plaat met heel wat knappe covers uitbrachten in 1998 en daarna roemloos overkop ging. Hij zong sinds 2002 ook de lead vocals bij de blues- en rootsformatie ‘Durango’ waarmee twee volwaardige albums werden opgenomen. Na een tweetal decennia durende sabbatperiode besloot Fred Verhaegen om zich nog eens volledig toe te gaan leggen op het creëren van een soloplaat met uitsluitend Nederlandstalige liedjes. Dat werd het album “Overkant” dat geproducet werd door zijn vriend Jef Verbeeck die samen met Fred Verhaegen ook alle instrumenten op deze plaat bespeelt. Op de video’s bij dit verhaal kunt u kennismaken met twee bluessongs uit het album die als singles werden uitgebracht met eerst het nummer “Samen” en daarna het op swampbluesgitaar begeleide liedje “Zuster Zuster” waarmee deze plaat begint. Die bluessong kennen we nog als “Sister Blue” die in 2008 in het Engels gezongen werd door dezelfde Fred Verhaegen als ‘Wild Ox Moan’ op het gelijknamige album. Het zingen in zijn moedertaal gaat ‘Kaai Man’ wel goed af en de rust waarmee hij zijn neergepende liedjes zingt straalt bij de beluistering ook af op de luisteraar in nummers als “Op Zoek” en het door mondharmonicaspel ingeleide albumtitelnummer “Overkant”. Het op een catchy melodie en dito gitaarriff gebrachte nummer “Eenzaat” is onze persoonlijke favoriete track uit dit album, naast het op een aanstekelijke melodie gebrachte melancholische slotnummer “Zondag In November”. Verder kunnen we ook nog genieten van het sober geïnstrumentaliseerde en gezongen liedje “Neptunus” en het bluesy “Middernachttrein”. “Overkant” is een intrigerend album van Fred Verhaegen die zich hier als ‘Kaai Man’ sterk weet te profileren als een mooie aanwinst voor het Nederlandstalige muziekmilieu. (valsam)
|